کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در تلاش است از ظرفیت‌های ارتباطی خود در کشور‌های مختلف استفاده کرده و روابط ما محدود به جغرافیای خاص نیست.

 ایران روابط خود را  به یک جغرافیای خاص محدود نکرده استحسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به سفر رئیس جمهور به عراق، مطرح کرد: سفر روحانی به عراق بسیار درست و به جا بود، به این جهت که نزدیکی کشور ما با عراق در مسائل منطقه‌ای، جهان عرب و مسائل مربوط به دنیای اسلام، به طور حتم به کشور ما کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: برخی از کشور‌های عربی با بحث‌های قومی و نژادی در تلاش هستند که منطقه را به هم بریزند به همین خاطر اگر ما موفق شویم با هر کدام از واحد‌های سیاسی و کشور‌های عربی که رویه معقولی دارند ارتباط مناسبی، تبادلات تجاری اقتصادی و رایزنی داشته باشیم به طور حتم به نفع منطقه است همچنین عراق مدتهاست که دچار برخی از مسئله‌ها و مشکلات شد که بین ایران و کشور آن‌ها مشترک است، یکی از آن‌ها بحث تروریسم است.

لاسجردی با اشاره به دستاورد‌های سفر روحانی به عراق، توضیح داد: در این سفر چند مسئله خیلی مهم اتفاق افتاده است نظیر ارتباط ریلی و وصل شدن راه آهن ایران به عراق که در جنبه‌های مختلف حمل مسافر و کالا، تبادلات تجاری و حوزه‌های دیگر حمل و نقل بسیار موثر می‌باشد همچنین در لایروبی و بحث محیط زیست، دیدار رئیس جمهور با آیت الله سیستانی از جمله نکات درخشان این سفر است.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه اظهار کرد: از دیگر نکات مهم سفر رئیس جمهور به عراق روابط تجاری، مالی و پولی و بانکی بود چرا که در موضوع تحریم عراقی‌ها تلاش کردند که با آمریکایی‌ها همکاری لازم را نکنند همچنین همکاری درحوزه نفت و انرژی که ما با عراق در ارتباط با صادرات و عضویت مان در اوپک داشتیم، قابل توجه بود.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به اینکه ما در شرایط تحریم و تحت فشار‌های برخی از کشور‌های عربی یا بعضا اسرائیل هستیم، سفر به عراق یک برگ برنده برای تنفس سیاسی و اقتصادی ما بوده است که به طور حتم ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم چرا که ایران و عراق تلاش کردند که سطح مبادلات خود را به ۲۰ میلیارد دلار برساند که نشان دهنده این است که دو طرف برنامه بلندمدت برای همکاری دارند.

لاسجردی توضیح داد: روابط دیپلماسی یک واحد سیاسی نمی‌تواند فقط با یک کشور خاص نظیر اروپا، امریکا، کشور‌های عربی و اسلامی باشد لذا معمولاً کشور‌ها در تلاش هستند از همه ظرفیت دیپلماسی و ارتباطی خود استفاده کنند، اما گاهی اوقات به دلیل امتیازات و نوع روابط در جا‌هایی بیشتر از بقیه خودش را نشان میدهد.

این کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران در تلاش است که از ظرفیت‌های ارتباطی خود در کشور‌های مختلف استفاده کند همچنین ایران روابط خود را محدود به یک قاره و جغرافیا نکرده است لذا موضوع برجام سبب شد که ارتباط ما با اروپا خیلی به چشم و نظر بیاید.

وی افزود: من معتقدم با اینکه موضوع برجام اتفاق خیلی مهمی است، اما اینطور نیست که ما به دلیل این توافقنامه همه روابطمان را قطع کردیم لذا ما با کشور‌های عربی، اروپایی، شرقی و... ارتباط داشتیم و داریم چرا که ما باید به کشور‌های همسایه خود به نحو احسن توجه کنیم لذا هر چقدر به آن اهمیت بدهیم از نظر امنیت، روابط فی ما بین، شرایط سیاسی و تجاری کمک‌کننده است.

لاسجردی در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی ایران باید در منطقه خودمان با کشور‌های مختلف به ویژه همسایگان ارتباط مطمئن و سودآور و متقابل داشته باشد چرا که یکی از مهمترین نتایج آن می‌تواند ثبات و آرامش منطقه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار